Professionel pilot i fremtiden? Svæveflyvning kan være det første skridt på vejen.

Svæveflyvning kan være det første skridt på vejen til en professionel karriere som pilot. Kom og høre mere om pilotuddannelsen - introduktionsdag lørdag d. 18. maj.

Svæveflyvning er en billig og sikker indgangsvinkel til en profession indenfor luftfart. Flere nuværende og tidligere medlemmer af Kolding Flyveklub har opgraderet deres hobby som svæveflyver til deres levevej som besætningsmedlem på enten civile eller militære fly. Blandt disse kan nævnes 2 der i dag flyver som kaptajner på civile passagerfly, 2 der flyver jagerfly i Flyvevåbnet, samt klubbens nuværende formand, som er flymekaniker og redder på Flyvevåbnets redningshelikopter.

Svæveflyvning giver dig nedenstående færdigheder som gør det videre forløb indenfor luftfart nemmere:

· Airmanship – God Airmanship handler kort fortalt om det at være i besiddelse af alle de rette holdninger, den rette kultur og de rette færdigheder for at kunne fungere sikkert og effektivt i en flyvemaskine og på en flyveplads. Som medlem af en svæveflyveklub vil du gennem din pilotuddannelse og tilstedeværelse på flyvepladsen tillære ovenstående egenskaber, ved at blive oplært af dygtige og dedikerede instruktører og piloter.

· Håndelag – Flyvning er et håndværk og for at blive en dygtig håndværker skal du besidde et godt håndelag. Som svæveflyver vil du lære det rigtige håndelag fra bunden, og det vil du også være nødtvungen til, da der her ikke er nogen motor til at hjælpe dig. Du vil lære at koordinere dine arme og ben således at du til sidst vil føle at flyet er en naturlig forlængelse af din krop, og som lystrer dit mindste vink. Du vil lære at flyve på basale visuelle referencer, som i sidste ende vil gøre dig i stand til at flyve uden at skulle referere til instrumenterne hvis du skulle komme ud for en situation hvor de skulle fejle. Sidst men ikke mindst, så vil du lære at mestre den mest krævende disciplin indenfor flyvning, landingen.

· Viden – Teoretisk viden om flyvning er en forudsætning for succes. Du vil modtage undervisning i fag som aerodynamik, luftfartslov, navigation, flyvelære, meteorologi, radiolære, menneskets ydeevne og begrænsninger, fag som man også gennemgår under uddannelse til professionel pilot. Denne viden vil give dig en større forståelse for sikker flyvning, og skulle du senere vælge at få en uddannelse som professionel pilot, vil du helt sikkert have et forspring over andre pilotelever på dit hold, da undervisningen for dig, for en stor dels vedkommende, vil virke som repetition.

Airmanship, Håndelag og Viden er de tre områder som alle piloter måles på. Svæveflyvning vil give dig et solidt fundament på alle tre områder, hvilket vil ruste dig til en fremtidig karriere indenfor luftfart. Og det bedste af det hele er at du vil syntes det er det fedeste i hele verden når du suser rundt under Cumulus skyerne på en flot flyvedag.

Skrevet af G.O.

(Svæveflyver og pilot i Flyvevåbnet)